Kapcsolatfelvétel

Agrárgazdaság

Versenyző és együttműködő nagyvárosok

A DKMT Eurorégió nagyvárosai között spontán verseny folyik a térségbeli vezető szerepért, de a lehetségesnél gyengébbek az egymás közti kapcsolataik.

Létrehozva:

|

A Szeged-Temesvár-Újvidék városhármas a DKMT-térség meghatározó motorja lehetne, ha az eddigieknél több kapcsolat, a spontán versenyen kívül több együttműködés és munkamegosztás lenne köztük. Úgy, ahogyan ez Nyugat-Európában szokásos az ottani eurorégiók centrumvárosai között. Nagy Gábor, az MTA Regionális Kutatások Központja békéscsabai kutatóintézetének tudományos főmunkatársa szerint a térségből egyedül a 307 ezer lakosú Temesvár szerepel komolyabb súllyal az európai városhálózatban.

Szeged a maga 165 ezer lakosával európai középvárosnak számít, amelynek azonban az eurorégió megalakulásakor jelentős előnye volt Temesvárhoz és Újvidékhez képest az, hogy biztosnak látszott: Magyarország, benne Szeged csatlakozik legelőször az Európai Unióhoz. Újvidéket visszavetette egyrészt a délszláv háború és az 1999-es bombázás, másrészt az, hogy az eurorégió területén belül túlságosan messze délen fekszik, Szerbián belül pedig túl közel van a fővároshoz, Belgrádhoz.

Arra a kérdésre, miért nem tudott élni a kezdeti előnyével Szeged, Nagy Gábor azt felelte: egy félmillós nagyváros funkcióit kellett volna ellátnia – erre azonban a gazdasági húzóerő hiánya miatt nem volt képes. A magántőke beáramlásának szempontjából Szeged rossz helyen van: viszonylag távol a nyugati határtól és Budapesttől.

A szükséges fejlesztések vagy egyáltalán nem, vagy késve valósultak meg. A Tisza a mai napig nem vált nemzetközi vízi úttá. A Kecskemét-Szeged vasútvonalat nem fejlesztették, az M5-ös autópálya megkésve ért Szegedig, a román határra vezető M43-as sztrádát pedig még el sem kezdték építeni. Így későn kezdett működni a logisztikai központ is – egyszerűen túllépett Szegeden a fejlődés.

Temesvár gyors fölemelkedésének legfontosabb motorja a nemzetközi repülőtere volt: azok az emberek, akik a befektetések sorsáról döntenek, gyorsan meg tudják közelíteni a várost. Romániában – Magyarországtól eltérően – nem szűnt meg a belföldi légi forgalom, a rendszerváltás után Temesvárnak nem a nulláról kellett kezdenie az újbóli fejlesztését.

Abban, hogy Szeged hosszú időn át nehezen megközelíthető maradt, és nem vonzott elegendő befektetői tőkét, több ok játszott közre. Például nem voltak igazán jó gazdasági szakemberei a városnak. Egyes kormányzati periódusokban a lobbiereje is elégtelen volt Szegednek.

Amikor az európai uniós csatlakozás után létrejöttek az úgynevezett pólusprogramok, amelyek a hiányzó helyi erőt kormányzati segítséggel igyekeztek pótolni, a megkésettség sajátos köztes állapotot hozott létre: az olcsó munkaerőre már nem lehetett építeni, mert azok a befektetők, akik emiatt jöttek az országba, Romániában akkorra eurokonform jogrendet, de a magyarországinál lényegesen alacsonyabb béreket találtak.

A magas hozzáadott értékű termékek gyártói viszont Budapesten és tágabb környezetében telepedtek meg. A kormányzati támogatások elnyerésére sem Szeged volt a legesélyesebb – a rendelkezésre álló pénz nagyobb része a Dél-Alföldnél is elmaradottabb Észak-Magyarországra és Észak-Alföldre került. A Dél-Alföldön belüli erős térségi rivalizálás is gyengítette Szeged pozícióit.

A legnagyobb esélyt az egyetem, a városban lévő kutatóhelyek jelentették és jelentik ma is – állítja Nagy Gábor. Elsősorban a biotechnológia kínál lehetőséget arra, hogy európai jelentőségű tudástermelő központ jöjjön létre. Eddig nem volt azonban sem egyértelmű, erős helyi akarat, sem országos szintű politikai és pénzügyi támogatás, hogy ez megvalósuljon.

A régióközpontok megerősödését célzó – egy időben pólusprogramnak nevezett – fejlesztési elképzelésben túlságosan megszaporodtak a prioritások. A tervezési folyamatban annyi fontos cél került egymás mellé, hogy a sok prioritás szinte mindegyike eljelentéktelenedett. Szeged számára a következmény az lett, hogy elvesztve kezdeti előnyét, a fejlődésben nemcsak Temesvár, hanem esetleg még Arad is lekörözi.

Az eurorégiós régióközpontok közötti kapcsolatok intenzitása elmarad a lehetségestől. Nagy Gábor szerint ez bizonyos határig magyarázható e városok adottságai és helyzetük közti különbséggel. Azt sem szabad elfelejteni, hogy ebben a térségben még ma sem átjárhatók a határok olyan értelemben, mint a nyugat-európai eurorégiókban. A közigazgatási középszint tisztázatlansága, a megyék és a megyei jogú városok közti ellentét és rivalizálás is közrejátszott abban, hogy a térség centrumai egyelőre a lehetségesnél kisebb mértékben használták ki az eurorégiós együttműködésben rejlő előnyöket.

Forrás: Népszabadság – Tanács István

Tovább olvasom
Hozzászólás küldése

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Agrárgazdaság

MVH: megkezdődött a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetése

Megkezdte pénteken a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetését.

Létrehozva:

|

Szerző:

Erre eredetileg a következő év első napjaiban került volna sor. De a termelők nehéz helyzetére való tekintettel, a támogatás kifizetésre az agrártárca az uniós szabályok által megengedett korábbi időpontot választotta.
    
A gazdasági válság okozta nehézségek enyhítése érdekében döntött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az előrehozott kifizetések mellett.
   
A támogatási határozatok postára adásával szinte egy időben megkezdődött a termelők tejtámogatási pénzének átutalása is. Ezek az összegek a jövő hét első felében már a gazdálkodók számláján lesznek.
   
A 7.719 tejtermelőnek mintegy 16 milliárd forintot fizet ki az MVH. A támogatásra jogosult tejtermelők történelmi bázisjogosultságonként 8,30 forint támogatást kapnak – emlékeztetett a sajtófőnök.

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Agrárgazdaság

Egyetlen pályázat érkezett a balatoni halászat tógazdaságaira

Mindössze egyetlen pályázat érkezett a Balatoni Halászati Zrt. tógazdaságaira és halfeldolgozójára meghirdetett egyfordulós, nyilvános kiírásra – mondta Hegedűs Gyula, az állami tulajdonban lévő társaság vezérigazgatója az MTI-nek pénteken.

Létrehozva:

|

Szerző:

A pályázatok beadási határideje csütörtökön járt le.
    
A közelmúltban átalakított halászati társaságnak több mind egymilliárd forintos tartozásállományt kellene "ledolgoznia" ingatlanjai értékesítésével. A szeptember közepén meghirdetett pályázatokban a balatonlellei (irmapusztai), a fonyódi, a buzsáki, a mórichelyi, a pogányszentpéteri és a varászlói tógazdaságokat, valamint az irmapusztai halfeldolgozót kínálták eladásra, összesen mintegy 2,5 milliárd forintnyi bevételt remélve az ügyeletektől.
   
Hegedűs Gyula tájékoztatása szerint október 19-én értékelik ki az egyetlen beérkezett pályázatot, amiről előzetesen csak annyit árult el, hogy az nem érinti a Balaton vízgyűjtőjén található, a balatoni halutánpótlást biztosító lellei és buzsáki egységeket. Az, hogy a sikertelen tender után lesz-e újabb kiírás, a tulajdonosi döntéstől függ – tette hozzá.

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Agrárgazdaság

Lecsapott a szüretelőkre az APEH

Szabálytalanságokat talált minden ötödik szüreti ellenőrzés során az APEH Nyugat-dunántúli Igazgatósága, a leggyakoribbak az alkalmi munkavállalói könyv vezetésében tapasztalt hiányosságok voltak.

Létrehozva:

|

Szerző:

Az adóhatóság tájékoztatása szerint 17 településen összesen 226 ellenőrzést végeztek, s elsősorban a betakarítási munkák, a szüreti és borfesztiválok, valamint a kapcsolódó feldolgozóipari területeken tartottak razziát.

Forrás: VG

Tovább olvasom

Legtöbbet megtekintett

Copyright © 2023. agrotrend.hu | Minden jog fenntartva!