Kapcsolatfelvétel

Agrárgazdaság

Spanyol mezőgazdasági szervezetek vélekedtek a KAP-reformról

Az Európai Bizottság a lehető legrosszabb pillanatban tesz lépéseket a KAP leépítésére. A Bizottság megoldásként éppen akkor dönt a mezőgazdasági költségvetésre szánt alapok csökkentése, a termelői jövedelmek megkurtítása és a piacszabályozási mechanizmusok felszámolása mellett, amikor a mezőgazdaságnak választ kellene adnia olyan kihívásokra, mint például az élelmiszerválság, az instabil árak vagy az élelmiszerbiztonság.

Létrehozva:

|

ASAJA (Fiatal Gazdák Mezőgazdasági Szövetsége)
A főbiztos kiváló lehetőséget szalasztott el arra, hogy nem csupán az agrárium, hanem az európai társadalom egésze elé határozott és megnyugtató javaslatot tegyen le az asztalra. Ezzel szemben sikerült elérnie az európai agrártermelők egyhangú szembenállását és a Mezőgazdasági Tanácsban jelen lévő miniszterek többségének ellenállását.
 
A javaslat burkolt formában a költségvetési források csökkentését irányozza elő. A javasolt intézkedések elfogadásával a 2010-2013 közti időszakban az agrárköltségvetés 262 millió euróval csökkenne.
 
A javaslat nem veszi figyelembe az ágazat versenyképességét. Akkor, amikor a társadalom magasabb termelési szintet követel, szerencsétlen módon éppen a legversenyképesebb és legjobban szervezett üzemeket büntetné.
 
Világszinten az európai élelmiszertermeléstől azt várják, hogy az élelmiszerbiztonság elvének megfelelően megfelelő árakon elegendő élelmiszert állítson elő.  A jelenleg érvényes mechanizmusok eltörlésére vonatkozó javaslat semmilyen alternatívát nem kínál, veszélybe sodorhatja az európai élelmiszerbiztonságot és világszinten Európa hozzájárulását az kiegyensúlyozott élelmiszerellátáshoz.
 
A tej szektor jövője kapcsán elutasítja a javaslatot, mely egyebek mellett nem tartalmaz kompenzációs mechanizmusokat a kvótabővítés érdekében befektető termelőknek.
 
A spanyol mezőgazdaság szempontjából a támogatások termeléstől való elválasztására vonatkozó javaslat az egyedüli pozitív elem. Espinosa minisztertől az intézkedés azonnali bevezetését követelik.
 
CCAE (Spanyol Mezőgazdasági Szövetkezetek Szövetsége)
 
Hiányolja az ágazat versenyképességéhez hozzájáruló és a fogyasztók igényeit kielégítő reális intézkedéseket. A javaslat sem az európai mezőgazdaság helyzetére, sem az élelmiszerválságra nem ad választ. A szervezet egy versenyképes és fenntartható KAP mellett áll ki.
 
Az új kihívások bevonása a közvetlen támogatások további csökkentését jelentené. Ezen intézkedések mezőgazdasági üzemek ezreinek gazdasági életképességét veszélyeztetnék, csökkentenék a termék kínálatot és ellehetetlenítenék új termelők bevonását a termelésbe. A javaslatból kitűnik, hogy nem áll rendelkezésre elegendő közösségi költségvetési forrás.
 
Elutasítja a felső támogatási küszöbök meghatározását, anélkül hogy figyelembe vennék a mezőgazdasági üzemek társulásainak sajátosságait.
 
A mechanizmusok eltörlése az árak volatilitásának problematikáját veti fel és az élelmiszerellátást fenyegeti. A termelők és a szövetkezetek befektetési kedve egyre inkább csökkenni fog. Ehhez még hozzá kell venni, hogy a termelőknek az elmúlt évben az input árak hatalmas emelkedésével kellett szembesülnie.
 
A Tanácsnak és az EP-nek a készlethiányból fakadó krízishelyzetek és a konjunkturálisan jelentkező feleslegek megfelelő kezelését szolgáló piacszabályozó eszközökre vonatkozó javaslatokat kell letenniük az asztalra.
 
A CCAE a disztribútorokkal szemben a termelői szervezeteknek nagyobb tárgyalóerőt biztosító intézkedések meghozatalát követeli.
 
A tagállamokra kell bízni a termeléstől elválasztott támogatások kiterjesztését. Mivel Spanyolország 2006 óta alkalmazza az SPS-t, még nem ismert annak valódi hatása. Teljes mértékben megvalósíthatatlan egy horizontális jellegű egységes hektáronkénti támogatás bevezetésére vonatkozó elképzelés. Azzal a Közös Agrárpolitika végérvényesen egy környezetvédelmi politika részévé válna.
 
COAG (Mezőgazdasági Termelők és Állattartók Szervezeteinek Szövetsége)
 
A javaslat a KAP 2003. évi reformjának alapját képező legfontosabb intézkedések továbbmélyítésével elzálogosítja a vidék jövőjét és Európa élelmiszer szuverenitását. A jelenlegi KAP képtelen az élelmiszerpiacokon kialakult egyensúlytalanságok kezelésére, ezért minél inkább szükséges lenne egy a termelők számára méltányos árakat, a fogyasztók számára pedig megfelelő árak mellett minőségi élelmiszereket biztosító mezőgazdaságra. A COAG május 20-ával tüntetéssorozatot indított el, hogy felhívja a figyelmet a spanyol mezőgazdaság kritikus helyzetére.
 
A beazonosított négy új kihívásra (klímaváltozás, stb;) kiegészítő, nem a mezőgazdasági költségvetésből származó költségvetési forrást kell biztosítani, hiszen ezek a társadalom egésze számára kedvező, általános jellegű aspektusok.
 
Csak olyan moduláció csökkentést tudnak elfogadni, amely nem érinti a mezőgazdasági tevékenységből élőket, mindenesetre drasztikus elvonás csak 100.000 euró felett jöhet szóba. A II. pillérbe átcsoportosított források a versenyképesség és a vidéki környezet fejlesztését szolgálhatják.
 
Az EU felhagyhatna a neoliberális, a piacszabályozást felszámoló politikájával. Olyan mechanizmusokat kell visszaállítani, amelyek megakadályozzák a mezőgazdasági piacok fluktuációját és a termelők számára a termelési költségeiket meghaladó árakat biztosítanak.
 
Le kell állítani a WTO és a kétoldalú kereskedelmi megállapodásokról szóló tárgyalásokat, mert ezek a világpiacon kialakult élelmiszerválság nyomán egész egyszerűen értelmetlenné váltak. A mezőgazdaság és az élelmezés alapvető jellegükből fakadóan nem képezhetik kereskedelemi tárgyalások alapját.
 
Elutasítja a közép-európai országoknak kedvező tejkvóta emeléseket és a tejtermelés szabályozásának eltörlését.
 
A termeléstől elválasztott támogatások sem gazdasági, sem társadalmi szempontból nem hitelesek, kizárólag a mezőgazdasági tevékenység eltűnését eredményezik. A kialakult világpiaci helyzet kapcsán is egyértelművé vált, a termeléstől elválasztott támogatásokat a mezőgazdaságból élők által kifejtett mezőgazdasági tevékenység támogatására kell fordítani.
 
Az SPS egyszerűsítését elutasítja, mindenesetre a tagállamok önkéntes alapon dönthessenek. A támogatásoknak szorosan a mezőgazdasági tevékenységhez kell kötődniük.
 
UPA (Kistermelők Egyesülete)
 
Elutasítja a javaslatot, mivel az a KAP felszámolásának újabb fejezetét jelenti, ráadásul nem ad választ a termelők és a fogyasztók problémáira. Spanyolországnak és az EU-nak az energiapolitikához hasonlóan hivatalosan is el kell ismernie a mezőgazdaság stratégiai jelentőségét. A világ élelmiszertermelésének jövőjével kapcsolatban fokozódó bizonytalanság szilárd politikai elkötelezettséget követel meg az EU részéről. A javaslat egyáltalán nem veszi figyelembe a KAP kapcsán a 2007 decemberében aláírt Lisszaboni Szerződésben lefektetett célkitűzéseket.
 
A Bizottság rögeszméjévé vált a költségvetési fegyelem és a közösségi politikák felszámolása. Hátat fordít a nemzetközi piacokon a kereslet és kínálat között kialakult zűrzavaros helyzetnek, az elviselhetetlen nyersanyagáraknak és a termelési költségeknek.
 
Ha a KAP valóban meg akar felelni az új kihívásoknak (kríziskezelés, klímaváltozás, stb;), a szükséges forrásokat az export visszatérítésből és egy valódi progresszív modulációból – a legnagyobb támogatásban részesülő gazdaságok munkahelyteremtő képessége alapján – származó költségvetési megtakarításokból kellene finanszírozni.
 
A moduláció elvét nem a jelenlegi kritériumok ("lineáris csökkentés") alapján kell alkalmazni. Semmiképp sem lehet csökkenteni az 5.000 és 100.000 euró közti támogatásban részesülő mezőgazdasági üzemek támogatását.
 
A kialakult jelenlegi helyzetben nagyon komolyan el kellene gondolkodni az európai mezőgazdaság jövőjéről és arról, hogy az milyen hatással lesz a társadalom egészére. Az EU a különböző kereskedelmi megállapodások aláírásával folyamatosan megnyitja határait, így egyre inkább sebezhetővé válik a mezőgazdasági termékek világpiaci fluktuációjával szemben. A javaslat a mezőgazdasági garantált árak elvesztését eredményezi.
 
Újra kell definiálni a jelenlegi intervenciós mechanizmusokat, az intervenciós ár igazodjon a valódi feltételekhez, azaz nyugodtabb piaci körülmények között lehessen gabonát tárolni, illetve azt fel lehessen használni, ha felfelé indul a piac. Minimális biztonsági készletek fenntartására van szükség.
 
A gabonaintervenció, a tejkvóta és a kötelező ugaroltatás eltörlése mind a Bizottság piacliberalizálási szándékát erősítik. Ezek a közép-európai érdekeknek felelnek meg és hozzájárul ahhoz, hogy a spanyol mezőgazdaság veszítsen az általa által kínált gazdag terményválasztékból.
A decoupling bevezetésével Spanyolországban jelentősen csökkent a cukorrépa, dohány és gyapot vetésterülete. Veszélyben vannak az érintett termények. Az SPS egyszerűsítése jelzi, hogy bizottsági szinten mennyire nem ismerik az európai mezőgazdaság nagy részét. Nem veszik figyelembe az üzemtípusok diverzitását, egyes tagállamok hektáronkénti termésátlagát, ez pedig egyenlőtlenségek kialakulásához vezet.

Forrás: FVM – Szentmáry Tamás

Tovább olvasom
Hozzászólás küldése

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Agrárgazdaság

MVH: megkezdődött a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetése

Megkezdte pénteken a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetését.

Létrehozva:

|

Szerző:

Erre eredetileg a következő év első napjaiban került volna sor. De a termelők nehéz helyzetére való tekintettel, a támogatás kifizetésre az agrártárca az uniós szabályok által megengedett korábbi időpontot választotta.
    
A gazdasági válság okozta nehézségek enyhítése érdekében döntött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az előrehozott kifizetések mellett.
   
A támogatási határozatok postára adásával szinte egy időben megkezdődött a termelők tejtámogatási pénzének átutalása is. Ezek az összegek a jövő hét első felében már a gazdálkodók számláján lesznek.
   
A 7.719 tejtermelőnek mintegy 16 milliárd forintot fizet ki az MVH. A támogatásra jogosult tejtermelők történelmi bázisjogosultságonként 8,30 forint támogatást kapnak – emlékeztetett a sajtófőnök.

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Agrárgazdaság

Egyetlen pályázat érkezett a balatoni halászat tógazdaságaira

Mindössze egyetlen pályázat érkezett a Balatoni Halászati Zrt. tógazdaságaira és halfeldolgozójára meghirdetett egyfordulós, nyilvános kiírásra – mondta Hegedűs Gyula, az állami tulajdonban lévő társaság vezérigazgatója az MTI-nek pénteken.

Létrehozva:

|

Szerző:

A pályázatok beadási határideje csütörtökön járt le.
    
A közelmúltban átalakított halászati társaságnak több mind egymilliárd forintos tartozásállományt kellene "ledolgoznia" ingatlanjai értékesítésével. A szeptember közepén meghirdetett pályázatokban a balatonlellei (irmapusztai), a fonyódi, a buzsáki, a mórichelyi, a pogányszentpéteri és a varászlói tógazdaságokat, valamint az irmapusztai halfeldolgozót kínálták eladásra, összesen mintegy 2,5 milliárd forintnyi bevételt remélve az ügyeletektől.
   
Hegedűs Gyula tájékoztatása szerint október 19-én értékelik ki az egyetlen beérkezett pályázatot, amiről előzetesen csak annyit árult el, hogy az nem érinti a Balaton vízgyűjtőjén található, a balatoni halutánpótlást biztosító lellei és buzsáki egységeket. Az, hogy a sikertelen tender után lesz-e újabb kiírás, a tulajdonosi döntéstől függ – tette hozzá.

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Agrárgazdaság

Lecsapott a szüretelőkre az APEH

Szabálytalanságokat talált minden ötödik szüreti ellenőrzés során az APEH Nyugat-dunántúli Igazgatósága, a leggyakoribbak az alkalmi munkavállalói könyv vezetésében tapasztalt hiányosságok voltak.

Létrehozva:

|

Szerző:

Az adóhatóság tájékoztatása szerint 17 településen összesen 226 ellenőrzést végeztek, s elsősorban a betakarítási munkák, a szüreti és borfesztiválok, valamint a kapcsolódó feldolgozóipari területeken tartottak razziát.

Forrás: VG

Tovább olvasom

Legtöbbet megtekintett

Copyright © 2023. agrotrend.hu | Minden jog fenntartva!