Agrárgazdaság
Az idén újjáéled a bormarketing
Várhatóan március végén, április elején jelennek meg az első pályázati felhívások és közbeszerzési tenderek a hazai borgazdaság közösségi marketingtámogatásairól. Ez lesz az első eset, amikor egy agrárágazat résztvevői – az FVM koordinálásával – teljes egészében maguk dönthetnek az „állami” pénzek felhasználásáról.
A piaci szereplők azokat a forrásokat oszthatják el, amelyek az úgynevezett forgalombahozatali járulékból képződnek. Ez a korábbi jövedéki adót váltotta fel. A pincészeteknek a belföldi értékesítés után literenként 8 forintot kell befizetniük az agrártárca számlájára. A korábbi időszak szabályozási vitái után az idei lesz az első év, amikor a pénzeket össze lehet gyűjteni és a programokat meg lehet hirdetni.
A járulékból éves szinten 1,2-1,3 milliárd forint folyhat be, ez 60-40 százalékban fordítható marketingre és állami minőség-ellenőrzésre – mondta Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing (MB) Kht. ügyvezető igazgatója. Így bormarketingre 750 millió forint juthat (a minőség-ellenőrzési összegeket pedig az FVM-hez tartozó Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal használja fel). A marketingkeret 50 százaléka regionális alapba kerül, amelyet a 22 borvidék helyben költhet el. A források másik fele nemzeti kasszát képez, amely 70 százalékban belföldi, 30 százalékban külpiaci programokat finanszíroz majd. Az idén többek között prioritást kap a hazai piackutatás és a magyar borok többnyelvű közösségi weboldalának elkészítése – tette hozzá az ügyvezető igazgató.
A tizenhárom szakmai szervezet által létrehozott MB taggyűlése januárban már elfogadta az éves keretprogramot és a pénzek felhasználásáról szóló idei akciótervet – közölte Nemes Richárd. A közelmúltban pedig megalakult egy bormarketing-bizottság (bb) is, amely az agrárminiszternek ad majd szakmai tanácsokat. A testületbe hat főt az MB, egyet az FVM delegált. A bizottság dolgozza ki a szükséges pályázati felhívásokat és a közbeszerzési tendereket, amelyeket azonban ténylegesen a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt.-hez tartozó Agrármarketing Centrum (AMC) Kht., illetve a jogutódja ír majd ki. (Mint ismert, az AMC Kht. a közeljövőben végelszámolással megszűnik, helyette költségvetési intézmény jön létre az agrártárcán belül.) Ugyanakkor a beérkezett pályázatokat szakmai szempontból a bb rangsorolhatja és tehet támogatási javaslatokat az agrárminiszternek, aki ennek alapján dönt majd a kifizetésekről.
A marketingforrásoknak nem feltétlenül a mennyiségi, hanem inkább a minőségi boreladásokat kell bővíteniük – vélte Horváth Csaba, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának főtitkára. Hozzátette: a 700 ezer hektoliteres éves export és az évi 30 literes egy főre eső hazai fogyasztás szinten tartása a cél, de eközben növelni kell az eladott borok értékét. Ehhez itthon a kulturált, egészséges fogyasztás népszerűsítésére van szükség, külföldön (elsősorban a fő piacnak számító uniós országokban) pedig el kell érni, hogy a magyar borok magasabb értékkategóriába kerüljenek az áruházi polcokon.
A magyar borok legnagyobb vásárlópiacának számító Nagy-Britanniában palackonként 3 font alatti borok számítanak olcsónak, a 3–5 font közöttiek a középkategóriásak, az 5 font felettiek pedig magas hozzáadott értéket képviselnek – magyarázta Kamocsay Ákos, az Hilltop Neszmély Borászati Zrt. főborásza, akit 1997-ben Nagy-Britanniában az Év Borásza címmel tüntettek ki. A hazai italok a brit polcokon egyelőre az alacsonyabb kategóriába tartoznak, mert nehéz a világ borászataival versenyezni – tette hozzá.
A fogyasztók fejében a magyar boroknak nincs akkora értéke, mint a francia, az ausztrál vagy a kaliforniai vidékekről származóknak, ezért bármennyire is szeretnék, képtelenség magasabb áron eladni azokat – fogalmazott a főborász. A hordós bor literjét tavaly 0,56 euróért, a palackosokat úgynevezett pinceáron – tehát közvetlenül a termelőtől – literenként 1,19 euróért értékesítették. Mindazonáltal a magyar italok minőségében semmivel sem maradnak el például az azonos osztályú francia boroktól. Az idén induló bormarketing a szakember reményei szerint növeli a hazai termékek imázsát a külpiacokon.
Vélemény
Országos szinten közepes évjáratot tudhattak maguk mögött tavaly a hazai borászatok – közölte Horváth Csaba. Az ültetvényeket a tavaszi fagy és az aszály egyaránt károsította, több fajta viszont ennek ellenére is kiváló minőségű termést hozott. Az összes bortermés végül az átlagosnál kevesebb, 3,1 millió hektoliter lett. A szőlőfelvásárlási árak ugyanakkor átlagosan 25-30 százalékkal nőttek, és ez most boráremeléseket tehet szükségessé. A tényleges árváltozások főként attól függnek, hogy a kereskedelem milyen mértékben ismeri el a borászatok áremelési szándékait.
A tavalyi csapadékmentes nyár miatt a korai érésű szőlőt idő előtt kellett leszüretelni, erre soha nem volt példa, a közepes és késői érésű szőlők viszont az augusztus végi csapadéknak köszönhetően jelentős mennyiségű termést hoztak – mondja Kamocsay Ákos. A Hilltop tavaly 50 ezer hektoliter bort forgalmazott, az idén a 2007-es jó termés miatt várhatóan az eladott mennyiség eléri a 60 ezer hektolitert. A mennyiség mellett a minőség is javult, ennek ellenére nem várható, hogy a külföldön alacsonyabb kategóriába tartozó magyar borokat jobb áron tudják értékesíteni.
A tavalyi évjárat hosszú ideje az egyik legjobb volt – mondja Takler Ferenc, az elsősorban belföldi értékesítést végző szekszárdi Takler Pince Kft. ügyvezető igazgatója. Nemcsak minőségben, hanem mennyiségben is a 2006-ost meghaladó borokat tudtak előállítani. Úgy véli, a 2007-es évjáratból többet vásárolnak majd a borkedvelők, hiszen az eddigiektől eltérően gyümölcsösebb, savdús italok készülnek. A növekvő keresletet mutatja, hogy a társaság a tervek szerint 2007-től 550 ezer üveg bort palackoz, ez 150 ezerrel haladja meg az előző évek teljesítményét.
Forrás: Világgazdaság
Agrárgazdaság
MVH: megkezdődött a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetése
A gazdasági válság okozta nehézségek enyhítése érdekében döntött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az előrehozott kifizetések mellett.
A támogatási határozatok postára adásával szinte egy időben megkezdődött a termelők tejtámogatási pénzének átutalása is. Ezek az összegek a jövő hét első felében már a gazdálkodók számláján lesznek.
A 7.719 tejtermelőnek mintegy 16 milliárd forintot fizet ki az MVH. A támogatásra jogosult tejtermelők történelmi bázisjogosultságonként 8,30 forint támogatást kapnak – emlékeztetett a sajtófőnök.
Forrás: MTI
Agrárgazdaság
Egyetlen pályázat érkezett a balatoni halászat tógazdaságaira
A közelmúltban átalakított halászati társaságnak több mind egymilliárd forintos tartozásállományt kellene "ledolgoznia" ingatlanjai értékesítésével. A szeptember közepén meghirdetett pályázatokban a balatonlellei (irmapusztai), a fonyódi, a buzsáki, a mórichelyi, a pogányszentpéteri és a varászlói tógazdaságokat, valamint az irmapusztai halfeldolgozót kínálták eladásra, összesen mintegy 2,5 milliárd forintnyi bevételt remélve az ügyeletektől.
Hegedűs Gyula tájékoztatása szerint október 19-én értékelik ki az egyetlen beérkezett pályázatot, amiről előzetesen csak annyit árult el, hogy az nem érinti a Balaton vízgyűjtőjén található, a balatoni halutánpótlást biztosító lellei és buzsáki egységeket. Az, hogy a sikertelen tender után lesz-e újabb kiírás, a tulajdonosi döntéstől függ – tette hozzá.
Forrás: MTI
Agrárgazdaság
Lecsapott a szüretelőkre az APEH
Forrás: VG
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
Drágulhat a gabonaimport
-
Hírek2 év telt el a létrehozás óta
Közel harmincezren az Erdõbarát Rendezvényeken
-
Agrárgazdaság17 év telt el a létrehozás óta
Péntekig kell adóbevallást küldeni
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
Gráf: Az erős forint nem segíti a magyar agráriumot
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
A vidékfejlesztési politika csak versenyképes agrárszektorral párosulva lehet eredményes!
-
Hírek8 év telt el a létrehozás óta
Elkezdődött az agrártámogatási egységes kérelmek benyújtásának időszaka
-
Hírek8 év telt el a létrehozás óta
Kiaknázatlanok a magyar-román agrárkapcsolatok
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
Folytatódik a demonstráció az áruházláncok árpolitikája ellen