Kapcsolatfelvétel

Agrárgazdaság

Borászkézben a reklámkassza

Az állam már csak ellenőriz és összegyűjti a borforintokat, mert évekig tartó huzavona után 2008-tól a borászokhoz került saját reklámozásuk finanszírozása. Ezután csak maguknak tehetnek szemrehányást, ha elmaradnak az ettől várt bevételeik.

Létrehozva:

|

Borászati szakértők szerint eddig több mint félmilliárd forintot fizethettek be a pincészetek a forgalomba hozatali járulékot gyűjtő számlára. Nemes Richárd, a Magyar Bormarketing Kht. ügyvezetője elmondta, hogy december 15-ig kellett első alkalommal megfizetni a belföldön forgalomba hozott hazai borok utáni literenkénti nyolcforintos járulékot. Ez váltotta fel a költségvetésnek eddig járó jövedéki adót.

Egyelőre nincs pontos adat a befolyt összeg nagyságáról. De becslések szerint az augusztus elseje és a november 30-a között forgalomba hozott borok után 500-700 millió forint körüli összeget kellett volna jövedéki adó módjára leróni. Korábban évente mintegy 1,5 milliárd forint bor jövedéki adót fizettek, és az ügyvezető szerint ha ezt az összeget eléri vagy meghaladja a befolyt öszszeg, akkor nem romlott a fizetési fegyelem.

Mint emlékezetes, a borászok képviselőivel Gráf József miniszter egyezségre jutott abban, hogy az agrártárca által már kétmilliárd forintra emelkedő leendő járulékbevétel 60 százalékából a közösségi bormarketinget finanszírozzák, és a befizetések 40 százalékát a minőség-ellenőrzés feladatkörét ellátó Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatalhoz (MGSZH) kerül. A hivatalhoz tartozó korábbi Országos Borminősítő Intézet, jelenleg az MGSZH Központi Borminősítési Igazgatósága kapja a pénzt a kijelölt feladatok elvégzésére. Ebből a pénzből a borok származási bizonyítványát, az 500 hektolitert meghaladó tételek helyszíni ellenőrzését végzik. A korábbiaknál több vizsgálatot folytatnak a borfogalmazó helyeken, vendéglátóegységekben és üzletekben is.

A közösségi bormarketing céljai és a rendelkezésükre bocsátott összeg felosztása megosztotta a borászokat. A hónapokig tartó szakmai vita egy decemberi, Sopronban rendezett konferencián egyezséggel zárult. (A többet fizető nagy pincészetek a pénz felosztásába részesedésüknek megfelelően nagyobb beleszólást követeltek.) Nemes Richárd elmondta: végül eldőlt, hogy az éves szinten várható mintegy 750 millió forint felét egy olyan regionális alapba csoportosítják, amelyikből egyebek mellett a borvidékek ismertségét, a jellegzetes borok és a fajták népszerűsítését, a borturizmust kívánják támogatni. A másik, ugyanekkora összeget 70:30 százalékos arányban tovább osztják a belföldi és külföldi marketingcélok finanszírozására. A belföldi programok között éves szinten 15 millió forintot szánnak a piackutatásra. A közösségi weboldal fenntartása évi tízmillióba kerül. Ezenkívül idén 150 millió forintos költségvetéssel két fogyasztói-szemlélet-formáló kampányt is indítanak.

A tervek szerint 105 millió forintot kívánnak költeni a külföldi kampányokra. Ennek része a Wines of Hungary közös márka újrateremtése és a magyar bor imázsának felfrissítése. Egyelőre csak a legfontosabb célpiacokra, Cseh-, Lengyel-, Svédországra, Angliára és Hollandiára koncentrálnak. Szeretnék elérni, hogy általában a magyar borról elterjedt "olcsó, ismeretlen, hírhedt, iható" jellemzőket sikerüljön a "megbízható, jellegzetes, izgalmas, meglepő, színes" jelzőkre cserélni. Ennek sikere megmutatkozhatna a most meglehetősen alacsony árak emelkedésében is.

A közösségi bormarketing legfőbb testületének az a hétfős választott bormarketing-bizottság számít majd, amelyik dönt a pályázatokról. A grémiumnak már az esztendő első munkanapján dolgoznia kellett volna, bár a tagok földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszteri kinevezése még folyamatban van. Mindenesetre a bormarketing-bizottság várhatóan ténylegesen és jogilag is létrejön január közepére, amikorra a befizetések a valóságban is hozzáférhetőek lesznek.

A járulék nem közvetlenül kerül a kht.-hoz. Az agrártárca egy elkülönített számláján gyűlik a befizetés, ahonnan az Agrármarketing Centrum Kht. (AMC) közvetítésével jut a pénz a sikeresen pályázókhoz. A közösségi bormarketinget eddig finanszírozó AMC csak pro forma vesz részt az ügymenetben: az uniós szabályok miatt van rá szükség.

Forrás: Népszbadság

Tovább olvasom
Hozzászólás küldése

Hozzászólás

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük

Agrárgazdaság

MVH: megkezdődött a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetése

Megkezdte pénteken a Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal (MVH) a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetését.

Létrehozva:

|

Szerző:

Erre eredetileg a következő év első napjaiban került volna sor. De a termelők nehéz helyzetére való tekintettel, a támogatás kifizetésre az agrártárca az uniós szabályok által megengedett korábbi időpontot választotta.
    
A gazdasági válság okozta nehézségek enyhítése érdekében döntött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az előrehozott kifizetések mellett.
   
A támogatási határozatok postára adásával szinte egy időben megkezdődött a termelők tejtámogatási pénzének átutalása is. Ezek az összegek a jövő hét első felében már a gazdálkodók számláján lesznek.
   
A 7.719 tejtermelőnek mintegy 16 milliárd forintot fizet ki az MVH. A támogatásra jogosult tejtermelők történelmi bázisjogosultságonként 8,30 forint támogatást kapnak – emlékeztetett a sajtófőnök.

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Agrárgazdaság

Egyetlen pályázat érkezett a balatoni halászat tógazdaságaira

Mindössze egyetlen pályázat érkezett a Balatoni Halászati Zrt. tógazdaságaira és halfeldolgozójára meghirdetett egyfordulós, nyilvános kiírásra – mondta Hegedűs Gyula, az állami tulajdonban lévő társaság vezérigazgatója az MTI-nek pénteken.

Létrehozva:

|

Szerző:

A pályázatok beadási határideje csütörtökön járt le.
    
A közelmúltban átalakított halászati társaságnak több mind egymilliárd forintos tartozásállományt kellene "ledolgoznia" ingatlanjai értékesítésével. A szeptember közepén meghirdetett pályázatokban a balatonlellei (irmapusztai), a fonyódi, a buzsáki, a mórichelyi, a pogányszentpéteri és a varászlói tógazdaságokat, valamint az irmapusztai halfeldolgozót kínálták eladásra, összesen mintegy 2,5 milliárd forintnyi bevételt remélve az ügyeletektől.
   
Hegedűs Gyula tájékoztatása szerint október 19-én értékelik ki az egyetlen beérkezett pályázatot, amiről előzetesen csak annyit árult el, hogy az nem érinti a Balaton vízgyűjtőjén található, a balatoni halutánpótlást biztosító lellei és buzsáki egységeket. Az, hogy a sikertelen tender után lesz-e újabb kiírás, a tulajdonosi döntéstől függ – tette hozzá.

Forrás: MTI

Tovább olvasom

Agrárgazdaság

Lecsapott a szüretelőkre az APEH

Szabálytalanságokat talált minden ötödik szüreti ellenőrzés során az APEH Nyugat-dunántúli Igazgatósága, a leggyakoribbak az alkalmi munkavállalói könyv vezetésében tapasztalt hiányosságok voltak.

Létrehozva:

|

Szerző:

Az adóhatóság tájékoztatása szerint 17 településen összesen 226 ellenőrzést végeztek, s elsősorban a betakarítási munkák, a szüreti és borfesztiválok, valamint a kapcsolódó feldolgozóipari területeken tartottak razziát.

Forrás: VG

Tovább olvasom

Legtöbbet megtekintett

Copyright © 2023. agrotrend.hu | Minden jog fenntartva!