Agrárgazdaság
A prémium bor legenda kérdése
Habár a hazai borkultúra és borgasztronómia feléledésének hatására kialakulóban van a hazai prémium borok kategóriája is, egyelőre mindenki mást ért alatta.
A megkérdezett szakemberek szerint a jelentős tradíciójú nemzetekhez hasonlóan nálunk is kezdenek gyökeret verni a hagyományok, és megjelentek a borokat figyelemmel követő „bármit megfizető” presztízsfogyasztók, ugyanakkor a szakemberek szerint a presztízsborok legfőbb hazai jellemzője egyelőre kizárólag a palackár.
„Nálunk hiányoznak a tradíciók a presztízsborokhoz, nem alakultak ki azok az értékmérő rendszerek, amelyeket például Franciaországban kialakítottak.
A prémium kategóriába való bekerülés egyelőre nem több, mint árképzési politika kérdése” – mondta Mérész Sándor, Gál Tibor pincéjének egykori borásza. Az emelt árfekvéssel egyetértve Schillinger Attila hozzátette: „A presztízsbor mindenképpen emelt árfekvésűt jelent.” A PR-szakember ugyanakkor hozzáteszi: „Egy tízezer forintos bor nem válik automatikusan presztízsborrá, még kiemelt minőség esetén sem.”
A borász és a PR-tanácsadó abban egyetért, hogy a presztízsbor kategóriába való bekerülés nálunk kevéssé ismert és gyakorolt feltétele a márkaépítés. A négy évig a híres toscanai presztízsborászat, a Sassicaia szomszédságában dolgozó Mérész Sándor szerint a szőlőről és a borról ma már sokat tudunk, de a bor piaci értékét leginkább alakító harmadik tényezőről, a márkaépítésről vajmi kevés az ismeretünk. „Sok tanulnivalónk van ezen a téren, ugyanis nemcsak az számít, hogy én mint borász mit tudok a dűlőről, a fajtáról és a borról, hanem az is, hogy a fogyasztó mit tud erről az egészről.”
A PR-szakember szerint a hagyományosan borpárti Magyarországon a bor bizalmi terméknek számít, így szükség van a mögötte lévő hiteles emberre, akiben megbízunk, s akit mindenkor hősnek tekinthetünk, bármi történik is a nagyvilágban. „Kell egy arc és kell egy történet, vagy még inkább egy legenda, vagy egy mítosz.
Attól ugyanis, hogy valamely bor kiváló minőségű, még önmagában nem válik presztízsborrá, akkor sem, ha csekély palackszámban készül.” A szakemberek meglátása szerint a hazai piacon egyelőre inkább csak divatborokról beszélhetünk, amelyek két-három évig keresettek. Az időtállóság lenne ugyanis a presztízsborok egyik legfontosabb kritériuma.
Varga Szabolcs privátbankár, a Gutmann vezérigazgatója megítélése szerint ki kell alakulnia a presztízsborok értékmérőjének: „A külföldi presztízsborkínálat mérete nem teszi lehetővé számunkra a folyamatos monitoringot, így itt elkél némi kapaszkodó, mint amilyenek a Parker és WS pontok, a Decanter csillagok és a Gambero Rosso poharak.” Szerinte a hazai presztízsborpiacnak is ebbe az irányba kell fejlődnie.
A gazdagok értékelik, amire várni kell
A vezető politikusoknak és bankvezetőknek is tanácsokat adó Schillinger Attila szerint a presztízsborok márkaépítése egyik jellemzőjének a korlátozott hozzáférésnek kell lennie.
A luxustermékek kapcsán a nyugati analógiákat tartja mérvadónak: „A Lotus autógyárban járva megkérdeztem, hogy a két-három éves várakozási időt miért nem rövidítik le a fogyasztók számára.
A válaszuk lehengerlő volt: ha megtennénk, az autónk elveszítené a keresettségét, a vásárlóinknak ugyanis pont ez a két-három, várakozással eltöltött év alapozza meg az autó presztízsértékét
Forrás: Világgazdaság
Agrárgazdaság
MVH: megkezdődött a tejtermelők nemzeti támogatásának kifizetése
A gazdasági válság okozta nehézségek enyhítése érdekében döntött a Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium az előrehozott kifizetések mellett.
A támogatási határozatok postára adásával szinte egy időben megkezdődött a termelők tejtámogatási pénzének átutalása is. Ezek az összegek a jövő hét első felében már a gazdálkodók számláján lesznek.
A 7.719 tejtermelőnek mintegy 16 milliárd forintot fizet ki az MVH. A támogatásra jogosult tejtermelők történelmi bázisjogosultságonként 8,30 forint támogatást kapnak – emlékeztetett a sajtófőnök.
Forrás: MTI
Agrárgazdaság
Egyetlen pályázat érkezett a balatoni halászat tógazdaságaira
A közelmúltban átalakított halászati társaságnak több mind egymilliárd forintos tartozásállományt kellene "ledolgoznia" ingatlanjai értékesítésével. A szeptember közepén meghirdetett pályázatokban a balatonlellei (irmapusztai), a fonyódi, a buzsáki, a mórichelyi, a pogányszentpéteri és a varászlói tógazdaságokat, valamint az irmapusztai halfeldolgozót kínálták eladásra, összesen mintegy 2,5 milliárd forintnyi bevételt remélve az ügyeletektől.
Hegedűs Gyula tájékoztatása szerint október 19-én értékelik ki az egyetlen beérkezett pályázatot, amiről előzetesen csak annyit árult el, hogy az nem érinti a Balaton vízgyűjtőjén található, a balatoni halutánpótlást biztosító lellei és buzsáki egységeket. Az, hogy a sikertelen tender után lesz-e újabb kiírás, a tulajdonosi döntéstől függ – tette hozzá.
Forrás: MTI
Agrárgazdaság
Lecsapott a szüretelőkre az APEH
Forrás: VG
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
Drágulhat a gabonaimport
-
Hírek2 év telt el a létrehozás óta
Közel harmincezren az Erdõbarát Rendezvényeken
-
Agrárgazdaság17 év telt el a létrehozás óta
Péntekig kell adóbevallást küldeni
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
Gráf: Az erős forint nem segíti a magyar agráriumot
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
A vidékfejlesztési politika csak versenyképes agrárszektorral párosulva lehet eredményes!
-
Hírek8 év telt el a létrehozás óta
Elkezdődött az agrártámogatási egységes kérelmek benyújtásának időszaka
-
Hírek8 év telt el a létrehozás óta
Kiaknázatlanok a magyar-román agrárkapcsolatok
-
Agrárgazdaság16 év telt el a létrehozás óta
Folytatódik a demonstráció az áruházláncok árpolitikája ellen